کد مطلب: 204829
ويتامينه‌اي مقوي براي افطار و سحري
تاریخ انتشار : 1400/02/09 11:06:44
نمایش : 1347
برخي‌ها نگران از دست دادن ويتامين‌هاي بدن در ماه مبارک رمضان هستند، اما با مصرف برخي موادغذايي مي‌توان ويتامين‌هاي لازم را تامين کرد.

به گزارش هفت چشمه به نقل از پزشکي باشگاه خبرنگاران جوان با آغاز ماه مبارک رمضان، ذهن افراد به اين نکته مشغول مي‌شود که براي تامين عناصر مغذي مورد نياز بدن و جبران کاهش تغذيه به گونه‌اي که به سلامت بدن آسيب وارد نشود، در وعده‌هاي سحر و افطار از چه غذا‌هايي استفاده کنند.

پزشکان و متخصصان نيز ضمن تاکيد بر مفيد بودن روزه داري براي سلامت بدن و به حساب آوردن آن به عنوان يک پالايش کننده جسم، در همين حين بر مصرف غذا‌هاي مناسب و سالم جهت تامين انرژي مورد نياز طي ساعات روزه داري تاکيد مي‌کنند.

گوشت قرمز که يکي از انواع آن گوشت گوساله است، غذايي مناسب، مقوي و سالم براي استفاده در ايام روزه داري به شمار مي رود و فوائد زيادي براي بدن دارد؛ به گونه اي که حاوي بهترين پروتئين‌هاي مورد نياز بدن است؛ هرچند زياده روي در مصرف گوشت قرمز ممنوع است، اما مصرف به اندازه آن نيز براي بدن ضروري است.

اين گوشت منبع مهمي از آهن و روي بوده و سرشار از انواع ويتامين‌هاي B۱, B۲, B۳ ,B۶ ,B۱۲ است که اين ويتامين‌ها عناصر مهم و ضروري براي بدن انسان هستند.

گوشت قرمز همچنين حاوي مس، منگنز و سلنيوم است که اين عناصر معدني و غذائي به کاهش خطر ابتلا به بيماري سرطان، بيماري‌هاي قلبي و مرض قند کمک مي‌کند. گوشت گوساله، گوشتي کم چرب است و مانع از کم خوني مي‌شود؛ علاوه براين عملکرد سيستم ايمني بدن را تقويت کرده و باعث بهبود عملکرد عضلات بدن مي‌شود.

از جمله غذا‌هايي که مي‌توان با استفاده از گوشت قرمز تهيه کرد و به عنوان تنوع در وعده هاي افطاري و سحري پخت، قيمه با دنده گوشت گوساله و برنج است که در اين گزارش طرز تهيه آن معرفي مي‌شود.

قيمه با دنده گوشت گوساله، غذايي مقوي براي بدن در ايام روزه داري

مواد مورد نياز براي تهيه دنده کباب گوشت گوساله:

۲.۵ کيلوگرم دنده کوتاه گوشت گوساله

يک چهارم کيلو آرد

يک چهارم کيلو پياز خرد شده در قطعات کوچک

نمک و فلفل سياه به مقدار لازم

۲۵۰ گرم کرفس خرد شده در قطعات کوچک

يک قاشق کوچک گل محمدي خشک شده

سه چهارم ليتر سوپ

۳ قاشق غذاخوري روغن نباتي

قيمه با دنده گوشت گوساله، غذايي مقوي براي بدن در ايام روزه داري

طرز تهيه دنده کباب گوشت گوساله

ابتدا آرد را با گل محمدي، نمک و فلفل سياه مخلوط کنيد، سپس دنده‌هاي گوشت گوساله را در آرد مخلوط کنيد، به طوري که از همه جهات به خوبي پوشانده شود.

در يک تابه بزرگ، روغن را خوب داغ کنيد، سپس دنده‌هاي گوشت گوساله را در آن سرخ کنيد، مطمئن شويد که از همه جهات قهوه‌اي شوند.

دنده‌هاي گوشت گوساله را از روي آتش برداريد، سپس آن‌ها را از ظرف جدا کرده و در جاي گرم نگه داريد. کرفس و پياز را در همان ظرف گوشت‌ها قرار داده و آن‌ها را کمي تفت دهيد.

دنده‌هاي گوشت‌ها را دوباره اضافه کنيد، سپس سوپ را بريزيد، و ظرف آن را در فر با درجه حرارت ۱۵۰ درجه قرار دهيد و حدود دو ساعت و نيم طول صبر کنيد.

قيمه با دنده گوشت گوساله، غذايي مقوي براي بدن در ايام روزه داري

دنده‌هاي گوشت را از قابلمه منتقل کنيد، سپس چربي موجود در آن را دور بريزيد و مايع باقي مانده از پخت اجاق را گرم کنيد تا به نقطه جوش برسد. مايع را روي اجاق بگذاريد تا مخلوط غليظ شود.

در يک تابه تميز، يک قاشق کره روي آتش قرار دهيد، آن را خوب ذوب کنيد و سپس يک قاشق آرد را به آن اضافه کنيد و بعد از خوب ذوب شدن با کره، آن‌ها را روي مخلوط قبلي قرار دهيد تا بيشترغليظ شود. مخلوط را به مدت ۵ دقيقه روي حرارت ملايم بگذاريد تا خوب مخلوط شدخ و آن را با برنج سفيد سرو کنيد.

مواد لازم براي پخت برنج سفيد

يک فنجان برنج

۲ فنجان آب

نمک

کره ۳ قاشق غذاخوري

قيمه با دنده گوشت گوساله، غذايي مقوي براي بدن در ايام روزه داري

طرز تهيه برنج سفيد

برنج را خوب بشوييد، خوب آبکش کنيد و کنار بگذاريد.

در يک کاسه مناسب کره را بريزيد، صبر کنيد تا ذوب شود، سپس برنج شسته شده قبلي را به آن اضافه کنيد و ۵ دقيقه خوب هم بزنيد، سپس مقدار مناسبي نمک اضافه کنيد.

آب را به برنج اضافه کنيد و بعد از خيس خوردن، حرارت را کم کنيد و بجوشانيد تا نرم شود.

انتهاي پيام/

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
بخش های سایت
 
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif


پیوندها
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/emam3.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/leader.jpg

http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/jahanbin.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/dana.jpg